- Eduskuntavaalit2027
- Kolumnit
- Toimituksen nostot
Eekruut: Mökillä ja festarilavoilla
Läpikaupallinen lobbaustapahtuma, hyh hyh. Tästä huolimatta SuomiAreenassa tuli vietettyä taas tiistaista perjantaihin.
Join TVO:n ilmaiset kahvit, voitin kiinalaisen Ulvilahatun ja annoin muutamat spontaanit väliaplodit paneeliyleisön mukana.
Parhaat keskustelut käytiin kuitenkin vasemmiston mökillä, mutta mitä muuta voisi olettaa? Olitko sinäkin paikalla?

Poliittiset puolueet oli tällä kertaa ahdettu Kansalaistorin terävähuippuisten telttojen taakse, Etelärannan sillan puoleiseen nurkkaan. Veneelläkin olisi voinut saapua.
Onneksi vassareilla oli mökkirivissä reunapaikka. Kansalaisliikenne oli todella vilkasta, vaikka ilmaisia ämpäreitä ei ollut jaossa.


Vasemmistoliiton sanoma kiinnosti. Aivan kuten SAK:n varapuheenjohtaja Katja Syvärinen Porissa keväällä totesi:
– Voittajan vankkureihin on mukava hypätä. Otetaan siitä nyt kaikki irti!
Perinteinen Jopo-arvonta tuotti säkillisen arpalippuja, ja odotetut kansanedustajavierailut sähköistivät tunnelmaa.

Raatihuoneenpuiston lavan kaksi näyttöä yhdistettynä lavalta omin silmin nähtyyn oli hämmentävä kokemus.
Tällä kertaa SuomiAreenan pääpuhujaa kuunnellessa ei kastuttu rankkasateessa eikä pelätty salaman tai terroristien iskua.
Kanadalainen Justin Trudeau kuuluu ammattipuhujien ex-pääministerit -luokkaan Sanna Marinin tavoin, mutta voisi olla myös Ylen tv-sarjassa Nepot.




Millainen tapahtuma 20-vuotias SuomiAreena on?
Porilaisten toiseksi tunnetuin festari, jonka lauteilla vältellään ”vastakkainasettelua” hymistelyyn asti.
Yleisölle kaikki on edelleen ilmaista, mutta lavaslotit ovat järjestöille pirun kalliita.
Yhteiskunnallinen keskustelu sponsoreineen oli tänä kesänä valunut kauppatorin ympäriltä alas Etelärantaan.
Koska Porissa ollaan, sekään ei kaikille sopinut. Vahinkoa kärsivät tällä kertaa kävelykadun ja torin yrittäjät.
Pitääkö olla huolissaan, jos ei ehtinyt seuraamaan SuomiAreenan keskusteluja?
Ei. Vasemmistoliitto on työväenpuolue, joten työesteet ovat hyväksyttäviä.
Lisäksi näillä polttoaineen ja matkalippujen hinnoilla kotimaan matkailua kannattaa tehdä harkiten.
Pitääkö olla huolissaan, jos et ehtinyt Poriin, vaikka olet eduskuntavaaliehdokas tai ehdokasehdokas?
Ei. Vaalimökillä (Vai pitäisikö sähkötöntä koppia nimittää puiseksi vaaliteltaksi?) poikkesi ja talkoili useampi ehdokas ja ehdokasehdokas kuin Vasenvoiman julkaisemista kuvista voi laskea.



Pitääkö olla huolissaan, jos et ehtinyt vassarimökille talkoisiin?
Ei. Ainoa haitta on tämä FOMO. Tällä mökkireissulla oli hauskaa eikä Suomen kesäkään suuremmin meitä rankaissut.
Talkoohommiin riitti satakuntalaisia vasemmistolaisia. Osan nimi oli valmiiksi päivystäjien listalla, osan ei, mutta onko se nyt niin tarkkaa.
Kaikille lämmin kiitos! Näytimme joukkovoimaa!
Kirjoittaja on kolunnut myös Pori Jazzin ja Porisperen sekä muistaa hyvin legendaariset Suistomaan Soittopäivät.






