• Eurovaalit
  • Kolumnit

Jouni Jussinniemi: Euroopan liikennejärjestelmä ja pääväylät tapetilla

– Huoltovarmuuden näkökulmasta pääväylien kapasiteetin nostolle tarvetta. Jos Itämerellä tulisi ongelmia, Suomen vienti ja tuonti kulkisi tietä ja raiteita pitkin, Jouni Jussinniemi pohtii Brysselissä.

Verkkolehti Vasenvoima esittelee kevään mittaan kaikki vasemmistoliiton eurovaaliehdokkaat ja julkaisee ehdokkaiden sekä heidän tukijoidensa mielipidekirjoituksia.

– Tervehdys Brysselistä! kirjoittaa eurovaaliehdokas Jouni Jussinniemi, joka osallistuu siellä Connecting Europe 2024 -päiville.

– Pohjoisen asialla jälleen täällä ja tapetilla Euroopan liikennejärjestelmä ja pääväylät. Suomessa eurooppalaiseen ydinverkkoon kuuluvat muun muassa päärata ja Nelostie (E75).

Tuleville rahoituksille tehdään nyt pohjaa ja vaikuttamis- ja verkostotyötä.

Pääväylien kunnossa on parantamisen varaa, ja huoltovarmuuden näkökulmasta kapasiteetin nostolle tarvetta.

Mikäli Itämerellä tulisi ongelmia, Suomen vienti ja tuonti kulkisi tietä ja raiteita pitkin Ruotsiin ja Norjaan.

Tässä välissä on pullonkaulaa, josta esimerkki on Torniossa, kun raideleveys muuttuu Haaparannalla yleiseurooppalaiseksi raideleveydeksi.

Heti perään, kun raideleveys muuttuu, lähdetään kiskoilla kohti pohjoista – Kiirunaan, josta käännytään Narvikiin. Radan (Malmban) kapasiteetti on ”täynnä” ja huoltovarmuuden näkökulmasta se tarvitsee päivitystä.

Nämä eivät ole pelkästään Suomen asioita, vaan yhteisiä Suomen, Ruotsin, Norjan sekä EU:n kanssa.

Hankkeiden ja tarpeiden kokoluokka menee miljardeissa, joten useampi työtunti on edessä isolla porukalla ennen kuin valmista tulee.

Jouni Jussinniemi

Vasemmistoliiton eurovaaliehdokas,

Vasemmistoliiton 2. varapuheenjohtaja

Juttu on julkaistu myös eurovaaliehdokkaan Facebook-sivulla 3.4.2024