• Mielipiteet

Pertti Salo: Soteuudistuksen luvattiin parantavan palveluja

Sotepalvelujen siirtäminen kunnilta valtiolle ei näytä sujuvan ongelmitta, kirjoittaja toteaa.

Valtion rahoittamien hyvinvointialueiden piti parantaa perusterveydenhoidon palveluja, mutta toisin kävi.

Hyvinvointialueiden talous on pahasti alijäämäinen, eikä helpotusta ole luvassa tällä hallituskaudella.

Satakunnassakin peruspalveluja keskitetään suurempiin kuntiin. Palvelujen saatavuus heikkenee niissäkin kunnissa, jotka olisivat pystyneet taloudellisesti säilyttämään paikalliset palvelunsa, kuten Eurajoki ja Säkylä. Asiantila on herättänyt ihmettelyä.

Miten on mahdollista, että vielä 1980-luvulla kunnissa oli kunnanlääkärit, terveydenhoitajat ja terveyskeskukset, vaikka mentiin pienillä resursseilla ja vaatimattomalla tekniikalla.

Sotien jälkeen koko maa oli täynnä sodissa vammautuneita nuoria ja keski-ikäisiä miehiä, mutta kaikki pystyttiin hoitamaan paikallisen terveydenhoidon palveluilla.

1970-luvun alussa Satakuntaan rakennettiin terveyskeskuksia, joissa oli myös hammaslääkäri ja koulujen hammashuolto, vaikka kuntien varallisuus oli varsin pientä.

Nyt kitistään sotejohtajien taholta, ettei edes mummoja pystytä hoitamaan muualla kuin Porissa tai Raumalla.

Kaikki palvelut halutaan pistää matalaksi, vaikka valtion rahoittamien hyvinvointialueiden piti parantaa perusterveydenhoidon palveluja. Varaa tuntuu olevan vain huippukalliseen hallintoon, konsulteihin ja ostopalveluihin.

Valtionvarainministeriö on ilmoittanut vasta nyt, että valtiolla ei ole tarvittavia rahoja, ja hyvinvointialueiden alijäämää vain kasvaa. Esimerkiksi Sata-alueen alijäämän arvioidaan paisuvan tämän vuoden lopussa jo 112 miljoonaan euroon.

Yksityiset terveysyhtiöt tulevat kuntiin rahastamaan röyhkeästi ja häikäilemättä. Silloin verorahaa siirtyy tulonsiirtona ulkomaisille sijoitusyhtiöille ja pikavauhtia perustetuille kotimaisille terveysyhtiöille, joiden hallinnossa on mukana entisiä virkamiehiä ja paikallispoliitikkoja.

Kelataksien ralli kiihtyy, ja sen kautta yhteiskunnan varoja siirtyy vauhdilla yksityislle taksiyhtiöille. Reppulääkäreille maksetaan kesätöistäkin 9 000 euroa kuussa. Konsulteille kaadetaan miljoonia. Verorahaa palaa, ja paljon.

Synnytysosastojakin ollaan lopettamassa. Kohta synnyttäjät istuvat jalat ristissä 100 km tai enemmänkin, ettei lapsi synny jo automatkalla tai taksissa.

Miten tässä nyt näin kävi?

Vaikka soteuudistusta puuhattiin parikymmentä vuotta, valtiovarainministeriön ja sosiaaliministeriön taholta ilmoitettiin vasta kun uudistus oli jo hyväksytty eduskunnassa, etteivät raha riitä, eikä suunnitelmia ole tehty realistiselta pohjalta.

Kaikenlaisia neuvoksia on ministeröissä sen verran, että jonkinlaisia selvityksiä olisi ollut aikaa tehdä.

Sotepalvelujen siirtäminen kunnilta valtion hoidettavaksi, leveämmille hartioille, tarkoittaa nyt monessa kunnassa lähipalvelujen siirtymistä kauemmas.

Olisi ollut reilua tehdä selväksi jo eduskuntakäsittelyn aikana, että soteuudistus ei ole realistinen.

Laissa hyvinvointialueesta todetaan, että lain tarkoituksena on edistää hyvinvointialueen toiminnan suunnitelmallisuutta ja taloudellista kestävyyttä, sekä luoda hyvinvointialueelle edellytykset tukea asukkaidensa hyvinvointia. 

Tämä ei nyt näytä toteutuvan.

Pertti Salo

FM, yrittäjä ja opettaja

Eurajoki